Most przez Wisłę w Krakowie w ciągu LK E30

29.05.2020 r. został otwarty pierwszy z trzech mostów przez Wisłę – mający symbol M2 – budowanych w ramach linii kolejowej E30. Z pewnością cechą wyróżniającą obiekt jest unikatowa konstrukcja, na którą składają się łuki sieciowe. Dzięki temu most świetnie wpisał się w miejski krajobraz Krakowa, uatrakcyjniając go trzema łukami. Docelowo będzie ich dziewięć, co będzie stanowiło niezwykle malowniczy widok.

Most przez Wisłę w Krakowie jest realizowany w ramach kontraktu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. Zakłada on modernizację 18-kilometrowego odcinka magistrali kolejowej na terenie Krakowa i gminy Wieliczka. Zamawiającym są PKP Polskie Linie Kolejowe SA, a generalnym wykonawcą jest konsorcjum firm: STRABAG Sp. z o.o. (lider), STRABAG Rail a.s. (Czechy), STRABAG Általános Építő Kft. (Węgry), Krakowski Zakład Automatyki SA. Całkowita wartość projektu wynosi ok. 960 mln zł netto. W 90% finansuje go Unia Europejska ze środków instrumentu „Łącząc Europę”. Oddanie mostu do użytku stanowi zakończenie pierwszego, najtrudniejszego etapu – zarówno pod względem miejsca, jak i charakteru prac. Po otwarciu przeprawy pociągi mogą się poruszać jednym nowym torem. Obecnie wykonawca prowadzi dalsze prace, m.in. rozbiórka istniejącego mostu dwutorowego przez Wisłę i budowa kolejnych dwóch nowych obiektów.

Most przez Wisłę w Krakowie – konstrukcja

Z pewnością cechą charakterystyczną jest łukowa konstrukcja, która stanowi unikalne rozwiązanie w Polsce i w Europie. Przęsło tworzy sprężony pomost podwieszony za pomocą prętowych wieszaków do łuków ze stalowych kształtowników stężonych układem rur. Łuki sieciowe „network arch” z wieszakami prętowymi połączonymi przegubowo z łukiem stalowym i pomostem spr...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.