Projektowanie mostów wg Eurokodów 2019

28-30 października 2019 r. w Q Hotel Plus w Katowicach odbyły się warsztaty „Projektowanie mostów wg Eurokodów – przykłady” pod kierunkiem prof. dr. hab. inż. Tomasza Siwowskiego zorganizowane przez czasopismo „Mosty”.

Eurokody (zharmonizowane normy europejskie) muszą być od 13.09.2019 r. obowiązkowo stosowane podczas projektowania m.in. mostów betonowych, stalowych, zespolonych oraz drewnianych. Długo oczekiwana nowelizacja rozporządzenia o warunkach technicznych dla drogowych obiektów mostowych przyczyni się do rozwoju mostownictwa w Polsce, bo uporządkuje zalecenia techniczne i formalnoprawne, które panowały dotychczas w branży, a także umożliwi projektantom pracę w całej UE dzięki jednolitym zasadom projektowania. Podczas warsztatów „Projektowanie mostów wg Eurokodów – przykłady” praktykujący projektanci, przedstawiciele firm wykonawczych oraz administracji drogowej mogli zapoznać się z rozległą i ze skomplikowaną wiedzą na temat nowych zasad projektowania.

Projektowanie mostów wg Eurokodów – obszerna wiedza

Szkolenie o zasadach projektowania według Eurokodów zorganizowała redakcja czasopisma „Mosty”. Otwarcia dokonała redaktor zarządzająca Marlena Machura. Część merytoryczną szkolenia rozpoczęło wystąpienie prof. Tomasza Siwowskiego, który omówił zalety wprowadzonych zmian. Odniósł się on m.in. do bezpieczeństwa projektowanych obiektów oraz do ich trwałości. Ten aspekt przy wydatkowaniu za pomocą środków publicznych ma niebagatelne znaczenie. W kolejnych blokach tematycznych zaprezentował obciążenia oddziaływania na mosty drogowe. Omówił też kształtowanie drogowych obiektów mostowych według Katalogu typowych konstrukcji drogowych obiektów mostowych i przepustów Ministerstwa Infrastruktury. Jest on dostępny bezpłatnie na stronach Ministerstwa.

Następnego dnia szkolenia dr inż. Bartosz Piątek przedstawił zasady projektowania konstrukcji betonowej przęsła, a dr inż. Maciej Kulpa omówił projektowanie konstrukcji stalowo-betonowej (zespolonej) przęsła. Ostatniego dnia mgr inż. Aleksander Duda zaprezentował problematykę projektowania korpusów podpór (przyczółka, filara) oraz fundamentów podpór (bezpośredni, palowy).

Podczas trzech dni uczestnicy z dużym zainteresowaniem brali udział w zajęciach. Łącznie podczas całego wydarzenia odbyło się 20 godzin wykładowych. W trakcie każdego wystąpienia pojawiało się dużo pytań i spornych kwestii, na które prelegenci na bieżąco odpowiadali. Dyskusje praktyków i ekspertów pozwalały rozwiązać problemy spotykane podczas codziennej pracy. Szkolenie zakończyło się uroczystym wręczeniem każdemu uczestnikowi certyfikatu w wersjach polskiej i angielskiej potwierdzającego nabyte umiejętności.

Partnerzy warsztatów

Wydarzenie zostało objęte patronatami honorowymi branżowych instytucji: Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, Związku Mostowców RP, Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa oraz Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa. Partnerami były firmy: ArcelorMittal Commercial Long Polska, Centrum Promocji Jakości Stali oraz Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego.

Warsztaty spotkały się z dużym zainteresowaniem, co świadczy o ciągłej potrzebie podnoszenia kwalifikacji wśród szeroko pojętej branży mostowej. Zachęca to do organizacji kolejnych edycji. Niebawem na łamach magazynu „Mosty” pojawią się dokładne informacje na temat planowanego na 2020 r. szkolenia.

Przeczytaj także relację ze szkolenia z roku 2020.

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.