BIM w mostownictwie

W artykule przedstawiono podstawowe założenia metodologii BIM, filozofii zrównoważonego rozwoju oraz zastosowanie BIM w mostownictwie. W nawiązaniu do tego zdefiniowano cykl życia obiektów mostowych oraz opisano sposoby wykorzystania modelu i informacji na kolejnych jego etapach: planowania i projektowania, budowy oraz użytkowania i utrzymania. Przedstawiono korzyści z wdrożenia idei BIM w mostownictwie, na każdym z etapów, a także trudności i ograniczenia mu towarzyszące. Szczególną uwagę poświęcono analizie cyklu życia (LCA), definiując reguły modelowania pozwalające na jej wdrożenie z użyciem aktualnie dostępnych narzędzi.

Korzyści z użycia metodyki BIM w mostownictwie na pewno należy rozpatrywać w dłuższym okresie niż czas trwania pojedynczych projektów inwestycyjnych [4], zwłaszcza że BIM nie dotyczy przecież samego procesu projektowego czy nawet jego realizacji w terenie (budowy). Obejmuje ona cały cykl życia budowli, który w zależności od typu, wielkości i znaczenia obiektu może wynosić dziesiątki, a nawet ponad 100 lat, szczególnie jeśli zajmujemy się w tym dokumencie inżynierskimi obiektami drogowymi (mostami), których przewidywany okres użytkowania może w wielu przypadkach wynosić 100 i więcej lat.

Biorąc pod uwagę trzy zasadnicze etapy życia budowli: 1) planowanie i projektowanie, 2) prace budowlane, 3) użytkowanie i utrzymanie, w każdym z nich można znaleźć bezpośrednie korzyści wynikające ze stosowania metodyki BIM (rys. 1).

Rys. 1. Korzyści z wdrożenia BIM

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji papierowej
  • Otrzymasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji online
  • Przeczytasz każdy artykuł dostępny w serwisie opublikowany na łamach „Magazynu Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”
  • Otrzymasz dostęp do materiałów w „Katalogu realizacji” zawierającej najciekawsze realizacje drogowo-mostowe oraz wdrożenia w kopalniach odkrywkowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.